Internationell tävling i matematik, vetenskap och kreativitet. Tema rymd!

Anmäl dina elever till tävlingen som syftar till att stimulera det kreativa tänkandet genom tillämpning av matematik-, naturvetenskap-, teknik-och designprinciper.

IMSCC – International Math, Science and Creativity Competition

Tävla på 1 av 11 arenor i Sverige under vecka 19 och 20. Kontakta din arena.

Vad?

IMSCC – International Math, Science and Creativity Competition är en tävling som uppmuntrar elever att lösa problem och omsätta sina idéer i handling på ett kreativt och hållbart sätt med hjälp av 4DFrame, ett pedagogiskt läromedel, utvecklat i Sydkorea.

Hur?

Varje lag, bestående av två elever, får ett väldefinierat uppdrag. Ramarna är tydligt formulerade och bedömningskriterierna sker utifrån tekniska lösningar, kreativitet, konstnärlighet och samarbetsförmåga. Tävlingen fokuserar på att stimulera det kreativa tänkandet genom tillämpning av matematik-, naturvetenskap-, design-, och tekniska principer.

Årets tema är ECO Water Machine. Eleverna ska konstruera en modell av en maskin som kan utvinna och (eller) återvinna vatten i rymden, till exempel på en måne eller en planet.

Uppdraget presenteras med en kort berättelse, en enkel skiss och en 4DFrame-modell. I presentation ska lagen beskriva och visa hur de har använt sig av de förmågor som kommer att bedömas. Uppdraget ska lösas på 1,5 timme och bedömas av en lokal jury.

De vinnande lagen från varje regionstävling, åk 7-8, skickar därefter en digital presentation på engelska till sin kontaktperson, senast den 25 maj 2023. I den svenska finalen utses 4 vinnande lag som representerar Sverige i IMSCC, International Math and Science Creativity Competition, Seoul, Korea den 21 oktober, 2023 (digitalt, arrangerat av Tekniska museet alternativt i Korea).

Praktisk information

Varje lag består av två deltagare i årskurs 6-8 (åk 6 deltar endast i den regionala tävlingen) som tillsammans ska lösa en uppgift på 1,5 timme. Mer information vid anmälan.

Om du inte redan har tillgång till tävlingsmaterialet går det eventuellt att låna av tävlingsarrangören eller köpa från Nordic4D-Frame (info@nordic4dframe.com).

Tävlingen avgörs den 2 juni då de nationella vinnarlagen presenteras.

Om tävlingen

IMSCC är ett samarbete mellan Vattenhallen Science Center i Lund, Mot nya höjder Kronoberg i Växjö, Kullingsbergsskolan i Alingsås, KomTek i Katrineholm, Skärgårdsskolorna på Värmdö, KomTek i Lidingö, Tekniska museet i Stockholm, Trollbodaskolan i Järfälla, Skärgårdsskolorna på Värmdö, Expectrum i Västerås, Curiosum i Umeå och Exploratoriet i Skellefteå.

Tävlingen genomförs med bidrag från Skolverket. ESERO Sverige ansvarar för juryarbetet.

Kontakt

Vid frågor hör av dig till: info@esero.se